Wat doen we met de baby?

DETAILS
Share dit boek
DIRECT BESTELLEN?
Ook verkrijgbaar als
Wat doen we met de baby?

Voor iedereen die voor de keuze staat

Nederlandse crèches zijn niet in staat om baby’s de zorg te bieden die ze nodig hebben. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat de kwaliteit daar sinds de jaren negentig spectaculair is gedaald, maar ook met de cruciale ontwikkeling die babyhersenen doormaken in de eerste twee levensjaren: maar liefst 50 procent van het brein wordt dan aangelegd. En die aanleg is sterk afhankelijk van de emotionele zorg en de aandacht die kinderen krijgen. Optimale ontwikkeling vraagt om optimale zorg, hetzij van ouders zelf, hetzij van een vast persoon die deze rol gedeeltelijk overneemt.

Dit boek legt uit hoe het zit met die hersenontwikkeling van baby’s, waarom de Nederlandse crèches zo zijn afgegleden en hoe je in een land met een van de slechtste ouderschapsverlofregelingen van Europa je werk en de zorg voor je baby het beste kunt combineren.

Wat doen we met de baby is verplichte kost voor alle ouders. Marilse Eerkens geeft informatie over de ontwikkeling van baby's die iedere ouder zou moeten weten. Wie alle feiten netjes over kinderopvang en baby's op een rijtje wil zetten, kan zichzelf, en alle baby's(!), geen groter plezier doen dan dit boek te lezen. - hetmoederfront.blogspot.com

Er moet een meer ontwikkelingsgerichte opleiding komen voor de leidsters. [...] Dat je je bijvoorbeeld kunt specialiseren in de zorg van baby's tot 18 maanden. Dan gaat de kwaliteit van de babyopvang ook omhoog. [...] Een op baby's gerichte hoog kwalitatieve gastouderopvang zou bijvoorbeeld ook een goede optie zijn. - Gjalt Jellesma, voorzitter van Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang (BOinK) in Opzij

Een uiterst informatief en mooi opgebouwd boek. - Inge Schilperoord, Psychologie Magazine

In begrijpelijke taal worden resultaten van onderzoeken weergegeven - Lenneke den Hertog, Jente

Het boek is lezenswaardig voor de doelgroep van jonge en aanstaande ouders. Het levert kennis over de ontwikkeling van jonge kinderen die zeker niet algemeen bekend zal zijn (..). Kennis die eigenlijk voor ouders nog niet eerder zo toegankelijk is gemaakt. - Betsy van de Grift, Management Kinderopvang