Eerlijk over later

DETAILS
Share dit boek
DIRECT BESTELLEN?
Ook verkrijgbaar als
Eerlijk over later
In de wurggreep van Aegon

Eerlijk over later op Shortlist M.J.Brusseprijs 2014

Juryrapport M.J.Brusseprijs over Eerlijk over later

'Eerlijk over later is het product van een nauwgezet, relevant en bij uitstek journalistiek onderzoeksproject. Kees Kooman heeft uit en te na uitgeplozen hoe de voormalige beurslieveling Aegon zich in de vaart der volkeren omhoog liet stuwen en hoe de verzekeraar te pletter viel. De auteur schetst een historisch en psychologisch beeld van het ondernemingsklimaat in het Nederland van na de Koude Oorlog, een klimaat waarin het product en de klant allengs steeds meer ondergeschikt werden aan de beurshandel zelf. Ook na vijf jaar kredietcrisis blijft dat patroon verbazingwekkend. Eerlijk over later is een mooie volgende stap in een nog maar korte traditie die begon met journalistiek onderzoekswerk naar Philips en ABN Amro.'

 

'De prooi' van de verzekeringswereld 

In Eerlijk over later reconstrueert Kees Kooman op meeslepende wijze wat er achter de façade van deze slogan plaatsvond. Als geen andere verzekeraar was Aegon een hoofdrolspeler in het volksschandaal rondom de woekerpolissen. Haar bestuurders gingen zich te buiten aan enorme zelfverrijking en bonusculturen.

Kooman geeft een schokkend beeld van binnenuit, hoe de topmannen van Aegon creatief te werk gingen en de cijfers oppoetsten. Daarbij luid aangemoedigd door toezichthouders en beursanalisten. De aandeelhouder was God, de klant a pain in the ass. Nog steeds bekleden de hoofdrolspelers van toen topposities en lijken ze onaantastbaar.

In december 2012 stopt Aegon haar ‘eerlijk over later-’ campagne. De bank-verzekeraar moest de reclameslogan te vaak uitleggen

' Het is een knap staaltje onderzoeksjournalistiek, dat de in hebzucht omslaande ambitie genadeloos blootlegt'. Peter de Waard, Volkskrant 

'Buitengewoon prettig leesbaar boek. Een aanrader'. Tros Nieuwsshow

'De dertigjarige verjaardag van verzekeringsconcern Aegon wordt luister bijgezet met een vernietigende corporate biografie'. Eric Smit, FTM.nl

'Kant- en klaar filmscript' Paul van Liempt, BNR 

'Scherp boek' NOS Het oog, radio 1

'Onthutsend boek en een bizar kijkje in de verzekeringskeuken' Klantgericht Ondernemen Blog 

 

Kees Kooman bij NOS: 'verzekeraars met de rug tegen de muur'
Kees Kooman bij NOS Het oog