Ouwehoeren nieuwe bestseller uitgeverij Bertram + De Leeuw

Het liep storm afgelopen zaterdagmiddag in Selexyz Scheltema in Amsterdam. Oorzaak: het duo Fokkens had een dag eerder in De Wereld Draait Door iedereen opgeroepen te komen. Hun boek Ouwehoeren is voor uitgeverij Bertram + De Leeuw een bestseller.

‘We zijn een commerciële uitgeverij’, zegt uitgever Marij Bertram onomwonden. Een jaar geleden begon ze samen met Hendrik de Leeuw een nieuw bedrijf, nadat het tweetal met de nodige strubbelingen vertrokken was bij Nieuw Amsterdam. ‘Sindsdien hebben we op een enkeling na al onze titels moeten herdrukken.’ Voor Ouwehoeren zal dat niet anders zijn: ‘Het liep storm afgelopen zaterdag, er gingen zeker tweehonderd exemplaren doorheen, we hebben zelfs uitgeversexemplaren moeten halen.’    

De Wereld Draait Door is uiteraard belangrijk voor het succes van een boek, maar rond deze titel is veel meer media-aandacht gegenereerd: ‘Het Parool heeft er in de weekendbijlage aandacht aan besteed, ze zitten bij Spuiten en slikken en er komt een documentaire die ook op televisie wordt uitgezonden. We hebben er maanden aan getrokken.’

Grootste seller van de uitgeverij is tot op heden Great to cool van René Boender, waarvan in negen drukken al 30.000 exemplaren zijn verkocht. Van zijn nieuwste boek, Generatie Z, zijn ook alweer 10.000 exemplaren verkocht.  

Na de start van de uitgeverij hebben Bertram en De Leeuw zich geconcentreerd op Nederlandse fictie en non-fictie: ‘We geven tussen twintig en vijfentwintig titels per jaar uit, en die moeten allemaal potentie hebben. Voor minder dan vijfduizend exemplaren doen we het niet. De lat ligt bij onze acquisitie dan ook ontzettend hoog, hoger dan we hadden verwacht. We steken ook erg veel tijd in iedere titel.’ De uitgeverij doet dat met een totale bezetting van vijf mensen, en daaromheen een netwerk van tientallen freelancers.  

Bijzonder is ook, dat iedere auteur de helft van het rendement van een boek krijgt. De lof die hun auteur Eric Smit op hun verdienmodel zong in een column en zijn kritiek op zijn eerdere uitgevers, zorgde voor een polemiek. Podium-directeur Joost Nijsen riposteerde Smits kritiek met een eigen felle column. Bertram benadrukt dat haar eigen uitgeverij heel anders opereert dan Podium: ‘Wij bieden auteurs geen standaardcontract en we doen niet aan interne subsidiering. Nijsen stelt ook dat de redactie bij ons niet goed is. Ik kan een reeks namen noemen van redacteuren die voor ons en voor gerenommeerde uitgevershuizen werken. Maar hoe meer Nijsen ruchtbaarheid aan ons geeft, des te beter het voor ons is. Auteurs komen er zo achter dat ze bij ons veel meer kunnen verdienen. Smit heeft uitgerekend dat hij bij ons 87 procent meer krijgt.’  

Smit is niet de enige schrijver die de overstap maakte. In het fonds zitten ook voormalige Nieuw Amsterdam-auteurs Conny Braam en Annemarie van Gaal. Bertram benadert schrijvers niet actief: ‘Maar wij zitten niet de hele dag op kantoor, we gaan naar cafés en restaurants, en praten met schrijvers. We schurken er tegenaan.’  

E-boeken zijn voor de uitgeverij een speerpunt. Daar wordt steevast de helft voor gevraagd van de verkoopprijs van een papieren boek: ‘De kosten zijn lager, dus de winstmarges hoger. We merken in onze verkoopcijfers dat een lagere prijs werkt.’

Bron: Boekblad, 7 november 2011, Enno de Witt